Heb je ONS HUIS VOL SPULLEN gezien? Wat heerlijk om mensen weer te zien houden van hun huis. En dat ze – na wat ruzies en de nodige tranen – zich geen zorgen meer hoeven te maken over de enorme opruimklus. Maar mocht je denken dat alle opruimcoaches zo te werk gaan, wil ik je toch even uit deze droom (of is het een nachtmerrie?) helpen.

 

In ONS HUIS VOL SPULLEN (OHVS) gaan Lieke van Lexmond en opruimcoach Zamarra Kok mensen helpen die te veel spullen hebben in huis. In 6 dagen wordt hun huis omgetoverd tot een leefbaar huis waar je weer van de ruimte kunt genieten. Het programma is afgeleid van het Amerikaanse programma CONSUMED (te zien op Netflix).

 

De OHVS – methode

 

Zamarra loopt door het huis en signaleert het probleem (in het geval van de eerste aflevering: vooral te veel spullen voor later). Deze moest het stel verzamelen in de woonkamer. Dan zie je hoe absurd veel spullen je hebt. Vervolgens gaat het stel zelf aan de slag, zodat ze ervaren hoeveel ze hebben. De spullen moesten onderverdeeld worden in ‘houden’ (in de groene container) of ‘afdanken’ (in de rode container). Op die manier wordt het hele huis (met uitzondering van de grote meubelstukken) leeggehaald. Zo kun je lekker met een schone lei beginnen en de boel weer inrichten. En tadaaa: je hebt in no-time een opgeruimd huis.

 

Te mooi om waar te zijn

 

Ja, dat klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn. En dat is het helaas ook; in de praktijk wordt lang nagedacht over ieder item en waar dat zou kunnen passen: ‘Zullen we het aankleedkussen in de keuken laten liggen of verhuizen naar de babykamer?’ En er wordt natuurlijk ruzie gemaakt: manlief wil de vaart erin houden, vrouwlief wil 1,5 uur lunchen met de buurvrouw. Uiteindelijk wordt het stel maar weggestuurd, want de televisie-mensen hebben maar beperkt de tijd en het huis moet wel opgeruimd zijn voor de laatste draaidag.

 

Misverstand 1 – opruimen moet snel gebeuren

 Spreekt de OHVS-methode je niet aan? No worries…we werken niet allemaal op deze manier. Sterker nog: ik ken geen één collega opruimcoach die zo rigoureus te werk gaat. Ik wil graag dat jij het tempo bepaalt, niet ik. Als jij de tijd nodig hebt om te beslissen, dan krijg je die tijd. Je wilt achteraf geen spijt hebben van de beslissing. Bovendien word je van haast vooral prikkelbaar en gestrest.  Dan is de motivatie op een gegeven moment ver te zoeken.

Misverstand 2 – de opruimcoach beslist

 

In het programma merkte je dat Zamarra een duidelijke mening over spullen had: ‘2 wasmachines in een overvol huis? Dat kan echt niet.’ Oei, oei, oei, dat zou ik nooit zeggen. Ik ben niet degene die straks in het huis gaat wonen. Jij wel. Als jij 2 wasmachines wilt, dan is dat jouw keuze. Jij beslist. Straks gaat er een wasmachine kapot. Nou, ik denk dat er dan wel gevloekt wordt op een opruimcoach die het nodig vond om er eentje af te danken. Nee, hoor, jij bent de baas. ‘Mag ik dan alles houden van jou?’ vraag je je misschien af. Ja, dat mag. Maar of dat verstandig is, is een tweede. Daarom help ik je bij het maken van keuzes: ‘Ok, jij wilt 2 wasmachines, maar wat gaat dan wel weg?’

Misverstand 3 – je mag spullen van een ander opruimen

 

Eh, echt niet. Tenzij de ander daar fysiek niet toe in staat is, te jong, te oud of overleden is. Dan krijg je van mij toestemming. In alle andere gevallen is het simpelweg verboden. Tenzij je een scheiding wilt. Dan moet je dat vooral doen. Waarom? Omdat je geheid ruzie krijgt. Richt je liever op je eigen spullen, dan krijg je later geen verwijten naar je hoofd geslingerd met alle gevolgen van dien.

 

Wil je meer tips hierover? Lees dan mijn blog Wat te doen met zooi van een ander.

 

3 final tips

 

1. Neem de tijd

 

Ok, dus de OHVS-methode is niet helemaal mijn cup of tea. Maar hoe moet het dan wel? Door de tijd te nemen. Het viel mij op dat er geen shot was van ‘3 maanden later…’ Waarom niet? Waarschijnlijk omdat het huis weer helemaal dichtgeslibt was. ‘Hè? Hoe kan dat nou? Het huis was toch opgeruimd opgeleverd?’ Inderdaad, dat klopt helemaal, maar als je je gedrag niet aanpast, geen goede gewoontes eigen maakt, dan is het meedoen aan OHVS zonde van je tijd geweest. Pak het opruimen liever stapje voor stapje aan. Wen aan de nieuwe situatie, begin klein (bijvoorbeeld met 5 minuten opruimen per dag) en breid het langzaam uit.

 

2. Verklaar je drempel heilig

 

Bedenk voordat je iets koopt of krijgt van iemand: ‘Heb ik hier plek voor?’ Of: ‘Wil ik hier plek voor maken?’ Wat er niet in komt, hoef je ook niet op te ruimen.

 

3. Stop niet met een slechte gewoonte, maar introduceer een goede gewoonte

 

Als het goed is, gaat deze goede gewoonte je ‘slechte’ of laten we zeggen ‘minder goede’ gewoonte overrompelen. Kijk maar naar het voorbeeld: ‘stoppen met roken’. Simpelweg stoppen met roken lukt meestal niet. Wat beter werkt (nadat je een persoonlijke motivatie voor jezelf hebt geformuleerd) is een plannetje te bedenken wat je in plaats van roken gaat doen, bijvoorbeeld: sporten, fruit eten, iemand bellen, piano spelen, de hond uitlaten, tuinieren, haken, enz. Dus wat ga je doen in plaats van kopen, spullen aanpakken, de boel opstapelen, totdat je geen overzicht meer ervaart? Ik ben ervan overtuigd dat je vol goede ideeën zit. Welke ga je toepassen?

 

Mocht je toch een paar extra handen, een coach en/of een klankbord nodig hebben, neem dan contact met mij op. Klik op onderstaande button om te bepalen hoeveel uren je wilt inkopen.

Vind je de blog leuk?
Laat het anderen weten:

Facebook

Wil je nooit meer een blog missen?
Vul hieronder je gegevens in en ontvang voortaan de nieuwste blog per mail:

Wil je laten weten wat je van de blog vindt?